Medicul veterinar si Facebook

In ziua de azi, este putin probabil sa nu detii un cont de Facebook. Cu sute de milioane

Question-mark-Facebook-628x317

In ziua de azi, este putin probabil sa nu detii un cont de Facebook. Cu sute de milioane de utilizatori in intreaga lume, Facebook ne invadeaza timpul, spatiul si modul in care alegem sa comunicam. Meniul de news feed, lista de prieteni available si butonul de Like, ne invita zi de zi sa ne logam in contul personal de Facebook. Este usturator de tentant si aproape irezistibil.

Si totusi, in ciuda acuzatiilor privind comunicarea si dependenta fara leac pe care ne-o da, Facebook ne deschide multe usi exact acolo unde ne dorim. Ironic, nu? Totul este contorizat, totul pare custom made exact pe persoana noastra, nevoile si dorintele ei.

Intrebarea din aceasta seara este simpla si la obiect: „Este bine ca medicul veterinar sa fie prieten pe Facebook cu clientii pe care-i are la cabinet?”

Raspunsul meu vine din doua directii. O data cand este vorba de contul tau personal si apoi, cand vine vorba de pagina cabinetului tau veterinar. Eu personal, spun NU. Nu mi se pare OK sa fiu friend cu clientul x sau y de la cabinetul veterinar la care lucrez. Si va zic si de ce.

Sa presupunem ca medicul veterinar Popescu se confrunta la cabinet cu un caz medical mai delicat, dar nimic iesit din comun. Proprietarul animalului se dovedeste a fi o persoana normala, putin emotiva vis-a-vis de situatia in care se afla animalul sau de companie. Totul este in regula, proprietarul intreaba medicul veterinar daca acesta i-ar putea oferi numarul sau de telefon in caz de vreo urgenta. Desigur, medicul veterinar este sensibil si amabil, si ii ofera acesteia numarul sau personal de telefon (cu toate ca toti proprietarii de animale pot suna la un numar de telefon in caz de urgenta, la orice ora, pus la dispozitia lor de catre cabinetul veterinar). Bun. In jurul orei 22, proprietara il suna pe medicul veterinar si ii spune ca totusi este nesigura si ceva se intampla cu animalul ei de companie. Medicul veterinar ii pune la dispozitie nenumarate informatii si o asigura ca pot discuta si a doua zi, la cabinet. Proprietara, revine cu multe telefoane pe parcursul noptii, devenind iritata si insistenta. Spre dimineata, medicul veterinar nu mai raspunde la telefon. Oare de ce? Pai ma gandesc ca omul mai si doarme. Bun. Sa nu zic, ca a doua zi a fost circul circului, si pe umerii cui au cazut acuzatiile de lipsa de interes, bun simt si profesionalism? Clar, pe umerii medicului veterinar! De ce? Pai, omul a fost cumsecade si totusi, i-a oferit numarul personal clientei sale. Insa, incalcand regula de aur a cabinetului veterinar, situatia a degenerat intr-un timp foarte scurt tocmai din cauza faptului ca s-a trecut de la baricada profesionala, exact la cea personala. Tare neplacut.

Facebook  mai zice ca pentru promovoarea anumitor servicii, este indicat sa se foloseasca acea Facebook page, unde cel care ajunge pe pagina ta devine Fan si aprecierea pe care o primesti devine Like. Oricum, un Facebook profile iti poate permite contactul cu doar 5,000 de persoane, pe cand Facebook page iti genereaza aprecieri nelimitate. Exista totusi o optiune pe care o poti lua in considerare, comunicarea cu cei care te urmaresc (Followers). Totusi, este mult mai indicat sa creezi o pagina de Facebook pentru cabinetul sau clinica ta veterinara, unde sa fii in contact direct cu fanii si clientii tai, decat sa iti lasi spatiul personal invadat de catre toti clientii care-ti trec pragul la cabinet.

Trebuie sa stii ca multi medici veterinari resping cererile de prietenie in mediul social Facebook. Si nu ar trebui sa te simti ofensat din aceasta cauza. Multi dintre acestia se simt constransi, abuzati si iritati de lipsa de respect pe care clientii le-o arata fata de viata lor privata si a timpului lor personal. Insa, exista si o categorie de medici veterinari care accepta prietenia pe Facebook cu orice client sau anumiti clienti de la cabinet. Multi accepta de teama sa nu isi piarda clientii sau din lipsa de cunostinte obiective. Altora, li se pare mai mult decat normala aceasta relatie online.

Din punctul meu de vedere, viata privata si viata profesionala trebuie bine delimitate. Avem totusi optiunea de a crea o pagina de Facebook pentru cabinetul nostru veterinar si sa ne folosim de diverse unelte sociale, care sa ne ofere o comunicare eficienta cu clientii si fanii nostri. In acest fel, putem masura acel Return of Investment (R.O.I) si imbunatati strategia de comunicare. Totusi, daca alegeti sa fiti friends cu clientii vostri pe Facebook, ar fi indicat sa va masurati realistic asteptarile clientilor si sa incercati va echilibrati noua viata personala. Nu de alta, dar va fi coplesitor si mai sunt si zile proaste…

(Image credit: http://bookcoverimgs.com/question-mark-face/)